עולים לכיתה א/ קריאת כיוון ותמי אדלר
סדרת עולים כיתה מבית קריאת כיוון !
שלב שלישי : מהגן לכיתה א'
עם מחנכת א' מעל חצי יובל: הגב' תמי אדלר
התכנים מהווים חלק מהרצאות ההכנה הייחודיות ש"המורה תמי" מעבירה
לאימהות, מחנכות ומשתלמות בבית מורה, סמינרים, ערבי הכנה בבתי
ספר, גני חובה ומסגרות המשקיעות ומטפחות את ההכנה לשינוי
המשמעותי: עולים לכתה א'!!!
שלום פלנטה א'!
האסטרונאוט הקטן נוחת על הפלנטה החדשה:
אסטרונאוט בן שש וחצי בלבד!
רחוק רחוק נמצא כן השיגור ומן האי שם הוא נראה זוהר ונכסף, מאחר והוא ממוקם בפלנטה
האחרת המוכרת שקוראים לה בית!
מאז שנכנסו אל חליפת האסטרונאוט האחידה – תלבושת, חצו את המרחק האסטרונומי אל
הכוכב החדש והמסתורי שקוראים לו "בית הספר" הם שומרים על קשר לב, קשר ללא חוטים
אל חוטי עם כדור הארץ הפרטי שלהם הלא הוא, כבר אמרנו הבית.
שממוקם אי שם בחלל החיצון בין הקטבים של התקוה הפחד החששות הדאגה והאהבה…
עוד מהדהדות באוזניהם של האסטרונאוטים הקטנים ההוראות החשובות שניתנו בתחנת
השילוח לפני ירוט הטיל שינווט אותם אל הצוקים המסתוריים הקרואים כיתה א'!
גם העצות הטובות של מומחי החלל משם עוד מתנגנות באוזניהם:
להרגל לחוק שיווי המשקל הסביבתי החדש, לא להבהל ולעשות עבודת צוות כי רק כך ניתן
לצלוח את המכשולים והמכתשים הפעורים, את הצוקים החדים… ובעיקר לזכור כל הזמן
שחוזרים הביתה!
אחרי שלומדים לנוע לאט לאט ואחרי שלוקחים דגימות לצורך בחינה מדוקדקת במערכות
הלב והמוח חוזרים בעז"ה אל נמל הבית
ובנמל הבית בנמל הבית רבה ההתרגשות עד למאוד לקראת נחיתתם של האסטרונאוטים
החדשים ששהו בחלל ומתברר מן הדיווחים שאכן מדובר בפלנטה חדשה ובתנאים חדשים
בחוקים חדשים וטוב שהם צוידו במים מן הבית ואפשר לשבור בהם את הצימאון וטוב שיש
באמתחתם אויר ואוירה כי חנוק שם לפעמים… אבל כל הזמן הם מתרגלים בלי הרף…
ובצהרים כשנוחתת החללית בחזרה אל כן השילוח כולם מצטופפים מסביב למחברת
הרשימות הסנסציונית הפותחת במילות הצופן:
שלום כיתה א'!
לאחר שנים רבות בהם אני זוכה, בחסדי השם, ללוות את האסטרונאוטים החדשים שאין
מתוקים מהם בעולם ושותפה להתרגשות העצומה להתפעלות המדהימה לעיניים הנפתחות
פעם אחר פעם בפליאה ובהפתעה, ומתוך הנחה שאנו מודעים למעבר המשמעותי הזה מן
הגן לבית-הספר מעבר שדורש הסתגלות לחוקים חדשים, אנשי צוות לא מוכרים. הרגל
למקום חדש גול ולחברה חדשה וכן לעמידה בדרישות המתורגמת לשפת הציונים, אגיש
בפניכם את ההדגשים החשובים מנקודת מבט של מורה לפי הסדר שיצרו לי:
צלילי הפתיחה של א'
צליל פותח א ]קמץ- פתח[
אברהם אבינו אבי האומה הוא זה שסלל לנו את הנתיב לחשיבות החינוך
א"א בחיר האומה עמד בעשרה ניסיונות, הקהיל קהילות ברבים הכניס אורחים והכניסם
תחת כנפי השכינה והסיבה שבשלה חבב אותו הקב"ה נובעת דוקא מכך שדאג הוא לצוות
את בניו ואת בני ביתו אחריו ושמרו דרך השם לעשות צדקה ומשפט כפי שמפרש רש"י
הקדוש "כי ידעתיו…" לשון חיבה.
חובת ההורים אינה מתמצת בפיקוח על אורחות הילדים בשעה שהם מצויים בבית תחת
עינם הפקוחה, חובת ההורים לדעת בכל רגע ורגע היכן הם נמצאים מה הם עושים ולדאוג
שכל מעשיהם יהיו כשרים וראויים.
בחירת בית חינוך-בית ספר היא לאחר שיקול דעת נכבד מתוך ידיעה שהיא שותף מלא
במשימות העל של חינוך הצאצאים זה דורש אמון במערכת החינוכית ושיתוף פעולה מלא בין
הבית לביה"ס
למעשה בבחירת בית החינוך נפתח עסק שיתופי שבו לכל אחד מן השותפים זכויות וחובות
זהו עסק לכל דבר וכאשר מדובר בעסק שיתופי זכותו של כל שותף לעקוב אחר ההשקעה
של השותף השני אך עליו לעשות זאת בתבונה וברגישות. אין ספק שמורה עלולה לשגות הן
סבך הכל היא רק בן-אדם אך אם יש אמון והבנה כבוד והערכה אפשר לגשר על הכל התבטא
פעם במרירות אחד המורים ואמר יש לי בכיתה 25 תלמידים בלעה"ר לכל אחד ברוך השם
זוג הורים ושני זוגות של סבא וסבתא לא יתכן שיהיו לי 150 מנהלים…
הביקורת היא בונה ויעילה כאשר היא מובעת בצורה מכובדת ומכבדת כאשר הכלל הראשון
הוא לא דרך הילדים…
השותפות הזו בין ההורים ובית-הספר דומה לארמון הבנוי על 2 ספינות כאשר קיום הארמון
יתכן רק כששתי הספינות מפליגות לכיוון זהה, כאשר כל אחת מפליגה לכיוון אחר חלילה
יקרוס הארמון!
צליל פותח אי
אימא-מי אם לא את האימא הנוף העיקרי כאן בתמונה ואת על שלל תפקידיך גם במערכה
הזו יש לך תפקיד חשוב ומכריע.
ראשית כל המבט והגישה שתפתח הילדה כלפי ביה"ס והלימודים תלוי בך! אם את האם
תבהירי לה ותתני לה את הגיה החשובה למטלות הניתנות בבית-הספר הגם שבתחילת
הדרך יתכן וזה יהיה סך הכל צביעת שער מחברת חגים או בדיקת קלמר, אם תראי לה שיש
להתייחס בחשיבות לכל מה שאמרה המורה תצרי אצלה מבט נכון לגבי הגישה לכלל
הלימודים. ומכאן חשוב שתדעי כיצד לגזור לה ולסייע בידה לעמוד במשימות מתוך העברת
האחריות בדרך בונה ויעילה
ודאי מוכר לך הפתגם-"ואל תתנו להם דגים תנו להם חכה" מכיוון שהמסלול הזה כ"כ חדש
ולא מוכר עליך ללוות אותה כמו שמלווים עולה חדש בהכוונה בהסבר בעזרה לא לעשות
במקומה אלא לכוון בדרך בונה הכלל הוא ככל שתהיי יותר מעורבת בשנה זו כך תהיה
הילדה עצמאית יותר בשנים הבאות בס"ד. את זו גם המוזמנת לאסיפת הורים ואפילו
שאסיפה זו נערכת לא ממש בתחילת השנה יש דברים שחשוב לעדכן את המורה מיד אם
מדובר בשמחה קרבה או חלילה במקרה מצער כאשר המורה מודעת לדבר היא מתחשבת
רגישה יותר או שלא יוצר מצב של החמצה כמה חבל שלא ידעתי לו הייתי מודעת…
חשיבות רבה נודעת גם לעמידה בזמנים ובשלב זה את אימא האחראית לכך כמה עגום
לראות קטנטונת בפתח הכיתה מגיעה לאחר הצלצול כאשר 30 זוגות עיניים ננעצות בה
והסיבה היא בד"כ חוסר התארגנות… ודאי שיש מקרים יוצאי דופן אך בל נהפוך את
האיחורים לדרך קבע. וכמובן כל איחור ילווה בפתק מכובד מהבית.
והדבר החשוב ביותר שקשור אלייך יותר מכל דבר במערכת זו תפילה אין עוצמה יותר
מתפילה של אימא על ילדיה רחל ולאה שתיהן בכו לרחל אומר הקב"ה מנעי קולך מבכי כי
ישובו בנים לגבולם מדוע ללאה לא אומר כך השם? משום שלאה בכתה על צאצאיה שיהיו
כשרים וראויים היא ידעה שאם תיפול בידו של עשיו הרשע מי יודע אילו ילדים יהיו לה. לה
לא אומר הקב"ה להפסיק כי על חינוך הצאצאים אף פעם לא מתפללים יותר מדי…
צליל פותח א ]צירה- סגול[
אמון- אמון בכוחות ויכולות הילדה אין כמוה ומנוף להצלחה!
עידוד, הרעפת אהבה ושבחים, מילה טובה מחמאה בכוחם להעצים יכולות ולגלות כוחות כל
ילד הוא טוב ואין טוב אחד דומה לרעהו לטוב יש גוונים רבים אל תשווי בין ילדייך העצימי את
התכונות והיכולות של כל אחד מהם בלי לחסוך במילים
אל תאמרי לעצמך והרי היא כבר יודעת. זה נכון ובכל זאת נעים וטוב וחשוב להשמיע שוב
ושוב
כמובן יש לתת את הדעת מתי מחמאה יוצרת תלות רגשית. צביעות ואין זו אמת ואז לא
מושגת מטרת המחמאה כשילד מצליח, לא מספיק לומר לו נפלא נהדר אלא שתף אותי כיצד
הצלחת לעשות זאת? זה חשוב לי לדעת אני אספר זאת לעוד ילדים שגם הם יצליחו!
כשמחמאה מגיעה מתוך הערכה זה בא ממקום של אמון לא של שליטה ולא של שפיטה
נזכור שאנו מטען עוצמתי גנרטור שבכוחו להזרים כוחות ועוצמות.
הסופרת א. מרגלית מיטיבה לבטא:
ריבונו של עולם תן בי הכוח לא לרצות בהם את מה שאין בהם, אלא, להביט באשר ישנו כמו
במכרה שצריך להפיק ממנו זהב!
צליל פותח או
אותיות-נקודת הכובד של כיתה א' היא לימוד הקריאה הקריאה היא מפתח לחיים ולכלל
הלימודים וזוהי נקודת היעד של כיתה א' אם ברוב המקצועות כאשר הילדה משיגה %80
היא עדין בטבח הציונים המקובל, בקריאה כלל אוכלוסיית התלמידים בכיתה חייבים להגיע
ל-%100( כמובן להוציא מקרים מיוחדים שדורשים התערבות מקצועית של חינוך מיוחד(
הילדים בגיל הזה בשלים מכל הבחינות ללמוד קריאה ובכל זאת אין זה פותר את ההורים
מלהיות שותפים בתהליך הזה, בהוראת הקריאה מסתמכים בכל שלב על השלב הקודם אנו
לומדות הבהרה משננות ומטמיעות בדרכים מגוונות של שיר משחק סיפור חידות ועוד אך
מיד מתקדמות הלאה כך שללא התרגול בבית הילדה לא תתמודד אם הקצב. הזמן הנדרש
לתרגול יום-יומי הינו בן 10-5 דקות של שנון וחזרה. מנה יום-יומית זו יכולה לחסוך בעתיד
הרבה עוגמת נפש של ליקויי קריאה שמצריך שעות תיקון רבות. לעיתים נתקלים בקשיים
בשינון הביתי תמיד ניתן להתייעץ אם הצוות החינוכי ואנשי המקצוע. הוראת הקריאה כדאי
שתעשה תוך שילוב כתיבה, כתיבה נראית לכאורה פעולה טכנית בלבד אך היא חשובה מאד
להתפתחות המוח והנה תרגום קריאה על הדף.
כתב קריא ומסודר מעניק לילדה בטחון עצמי והרגשה טובה עודדי כתיבת פתקים רשימות
מכתבים ועוד…
צליל פותח או
אולי ואולי ואולי הרבה אולי יש בכל מעבר בכל פתיחה בכל שלב
הקב"ה ברחמיו העניק לנו את המנוסים שכבר עברו תחנה או שניים בחיים שכבר לוו ילד או
יותר
תשועה ברוב יועץ! המורה, היועצת, המאבחנת הסגנית וגם המנהלת תשמחנה לעמוד
לשירות ההורים בכל אולי שיהיה וודאי שיהיה והאולי הזה חשוב ורצוי כי היא ההוכחה לרצון
העז שהכל יהיה בסיעתה דשמיא מלווה ברכה והצלחה!
הרשמו עכשיו במייל או באתר
וקבלו תוכן איכותי, מעשיר ומעשי
ישירות אליך.
etikivun@gmail.com
/https://www.eti-kriatkivun.co.il
בתפילה לס"ד מרובה ועלית כיתה בקלות ובשמחה.
שלכם,
אתי רוזנצוייג- קריאת כיוון
וואו כל מילה!!!!
בול במקום
תודה גדולה.