מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הוא תהליך הבודק באמצעות סוללת מבדקים מבחינה כמותית ובעיקר מבחינה איכותית את תפקוד "הילד". מטרתו, של אבחון דידקטי, למפות את יכולותיו, קשייו ודרכי העבודה בהם עושה שימוש יעיל. בנוסף, על בסיס ניתוח האבחון להאיר את מוקדי הכוח שלו וליצור תוכנית עבודה המותאמת לצרכיו, קשייו ויכולותיו.
האבחון הוא עפ"ר הצעד הראשון והכדאי בשרשרת צעדים אותם יעשה הילד והוריו באם יש קשיים/לקויות למידה המפריעות לתהליך למידה להתרחש באופן ספונטאני. לעיתים תחושת פער, החמצה או פוטנציאל לא ממומש הם התחושה המלווה את "המבוגר האחראי בסביבה" וע"כ הילד נשלח לברור מעמיק.
האבחון דורש ידע תיאורטי ומעשי מהמאבחן, שליטה בנורמות הגיל, תצפית, מעורבות וידע קודם על המאובחן. בנוסף, נדרשת אינטראקציה נינוחה, סבלנות וראיה מערכתית בשביל ליצור אינטגרציה נכונה בין כל חלקי האבחון.
מבולבלים? תוהים לאיזה סוג אבחון כדאי לפנות?
כבר עברתם סוללת אבחונים ואין שינוי?
קבעו פגישה עכשיו עם אתי רוזנצוייג –
קריאת כיוון, ליווי, מימוש ומיצוי תהליכי אבחון!!!
למי מיועד האבחון?
אבחון דידקטי מתאים לילדים, נוער וסטודנטים המעוניינים לבדוק את יכולותיהם הלימודיות. בדיקת מוכנות לכיתה א' היא לרוב השלב הראשון בו ילד מגיע ל אבחון דידקטי. בדיקת יכולותיו הלימודיות, רגשיות, קוגניטיביות וחברתיות הן צעד מתבקש לילדים שיש לגביהם ספק אם להעלות אותם לבית הספר או להשאירם שנה נוספת ובעיקר איך ובמה להשקיע ע"מ שישתלבו כראוי וימצו את מלוא יכולותיהם.
בבית הספר פעמים רבות הורים או מחנכים מפנים לאבחון בסוף כיתה א' או בראשית כיתה ב' כאשר יש פער לא מוסבר בתחום כמו קריאה. הילד שהיה כוכב הגן, ספר בפרטי פרטים את התוכן והיה בשל מכול הבחינות מפתיע ולרעה. . . . . בדיקת מנגנונים ייעודיים לרכישת קריאה, בשלב זה, היא הכרחית להבנת פרופיל הילד ולהתערבות מקצועית. הסיכון בילד חכם, מוכשר ומצליח יכול להיות גדול יותר בשל הפערים, תחושת האכזבה, כעס ואשמה המתעוררים בסביבתו ובו –בו ובסביבתו. אבחון יכול להאיר ולהסביר את הגורמים האובייקטיבים שאינם תלויים בילד ובעיקר למקד בתוכנית יעילה.
גיל נוסף בו הורים פונים לאבחון הוא באמצע כיתות היסוד כשרמת ההבנה והדרישות הלימודיות לפתע עולות. ילד שתמיד הצטיין בלימודים מראה, באופן בלתי צפוי, ירידה לא מובנת. . . תרתי משמע. באבחון זה ההתמקדות תהיה על תהליכי עיבוד, חשיבה מילולית ובלתי מילולית, זיהוי אסטרטגיות למידה ומטה קוגניציה ובניית פרופיל באמצעותו לומד תוך השבחת ארגז הכלים ודגש על יעילות בלמידה עד לעצמאות.
המעבר משנות היסוד למסגרת ההמשך: תיכון, סמינר או ישיבה דורש, שוב, ומהווה מקפצה עימה הפתעות מתחומים שונים. בשלב זה ההורים ובעיקר המאובחן מעוניינים בהקלות, התאמות כלים לסנגור עצמי ואסטרטגיות להצלחה במרב האפשרי. כלים מתחום האימון נמצאו יעילים בקרב אוכלוסיה זו.
מבולבלים? תוהים לאיזה סוג אבחון כדאי לפנות?
כבר עברתם סוללת אבחונים ואין שינוי?
קבעו פגישה עכשיו עם אתי רוזנצוייג –
קריאת כיוון, ליווי, מימוש ומיצוי תהליכי אבחון!!!
לאבחון מספר חלקים:
- אנמנזה – אסוף חומר ראשוני.
המאבחנת, באמצעות שאלות מובנות, אוספת נתונים על המאובחן. מהוריו, מוריו ומהמאובחן עצמו {יש לשמור על עדינות, דיסקרטיות וכבוד}.
באנמנזה ניתן דגש על היסטוריית ההתפתחות, היבטים חושיים, שפתיים, רפואיים, רגשיים ועוד. פרטים מהותיים על המערך המשפחתי. רקע לימודי – ממתי במסגרת, איך הסתגל, משלב שפתי, סיפור תוכן שבועי, באיזו שיטה, איך ומתי רכש קריאה – כתיבה, ממתי זיהו קושי, איך, מה טיפלו עד היום. איך מסתדר בבית הספר, מה ממוצע הציונים. נקודות כוח משמעותיות.
- מפגשי האבחון
המאובחן אמור לדעת {מהוריו} לאן הולך ומהי המטרה. יש לערוך הכרות ידידותית, להציג את המאבחן, את הסביבה החדשה ולספר בקצרה מה אמור להיות ולמה. פניה נעימה, ממתק, הקשבה לשאלות הילד והצגה ידידותית הינם תנאי מפתח בסיסיים.
מקום האבחון – יש לאבחן במקום שקט, נקי, מאורגן ללא עומס גירויים, תוך שמירה על פרטיות וחיסיון המאובחן. יש להתאים שולחן וכסא לגובה המאובחן, לדאוג לתאורה מספקת ולכל אביזרי האבחון מראש
ברור יחס הילד לתחום בו מתקשה בפרט וללימודים בכלל, באמצעות תשאול מוקדם ותשאול הילד {תלוי גיל ותלוי מודעות עצמית}.
- מספר ומשך זמן האבחון
האבחון יערך לפחות בשני מפגשים, תוך השוואה ביניהם על יכולת ההיקשרות, חרדה, פערים בתפקוד ריכוז, לימודי, רגשי וכו. . בדיקת יישום הנלמד מהמפגש הראשון במפגש השני.
משך כל מפגש הינו תלוי ילד {ריכוז, יכולת התמודדות, דחיית סיפוקים, רעב, צמא, עייפות הם חלק מהמשתנים שיש לקחת בחשבון לפני ובמהלך האבחון}.
מבולבלים? תוהים לאיזה סוג אבחון כדאי לפנות?
כבר עברתם סוללת אבחונים ואין שינוי?
קבעו פגישה עכשיו עם אתי רוזנצוייג –
קריאת כיוון, ליווי, מימוש ומיצוי תהליכי אבחון!!!
אופן מהלך האבחון
יש לשמור על תחושת יכולת, כדאי להתחיל מהקל לכבד, למנוע עלבון, תסכול ולהוכיח הצלחה. מומלץ לעשות זאת באווירה נעימה, מכבדת ולגוון במשימות ובערוצי השימוש של המאובחן. הסדר דינאמי, כדאי לחשוב בכול שלב מדוע עושים/לא עושים את אחד מהתחומים.
בנוסף יש להקנות במפגש הראשון חומר לא ידוע ולבודקו בפעם הבאה.
באבחון יש חלקים אקדמיים הקשורים ללמידה הפורמאלית כמו קריאה על שלל תחומיה, הבנת הנקרא, כתיבה וחשבון. אך גם חלקים קוגניטיביים המהווים בסיס ללמידה כמו זיכרון, חשיבה, שפה, שיום ושליפה, מודעות פונולוגית תהליכי עיבוד מידע ועוד.
מעוניינים לקבל טיפים חינמיים לבחירת מאבחן המתאים לכם? הירשמו כאן!!!
- כתיבת האבחון
החלק המהותי בעבודת המאבחנת הוא עיבוד, ניתוח וכתיבת הדו"ח. שעות ארוכות ומשמעותיות מבחינה איכותית נדרשות ע"מ שהתמונה תוצג במלוא היקפה ועומקה המקצועיים. ניתוח סטטיסטי של הנתונים תוך השוואה לנורמת הגיל, עיבוד אופן העבודה והמשגה להתנהלות המלמדת גם על התנהלות המאובחן בכיתת האם.
הדו"ח אמור לכלול את התחומים הנבדקים, שמותיהם המקצועיים של המבחנים, הפירוט של אופן הביצוע, סיכום כל תת תחום, הארת מוקדי הכוח, המוקדים לחיזוק, מסקנות וכתיבת תוכנית עבודה מפורטת הכוללת הן את התחומים הבית ספריים והן את הבית וצוות פארא רפואי/רפואי במידת הצורך והעניין. זוהי הבשורה ממנה מקווים לשינוי ופריצת דרך.
לכתיבת אבחון יש עפ"ר מודל קבוע. ובכול זאת הייחודיות של כל מאבחן טמונה באישיותו, ניסיונו המקצועי, הידע התיאורטי, הפרדיגמות באמצעותן מבין וחווה את הילד ואופן הבעתו. המלצות מפורטות הן השלב המעשי בו מומלץ להשקיע ככל הניתן כי מעבר לשאלות: ה "למה"? וה: "איך?" יש להתמקד באיך כדאי טוב יותר/אחרת ומותאם ע"מ שההצלחה תהיה חווייתו של הלומד.
מבולבלים? תוהים לאיזה סוג אבחון כדאי לפנות?
כבר עברתם סוללת אבחונים ואין שינוי?
קבעו פגישה עכשיו עם אתי רוזנצוייג –
קריאת כיוון, ליווי, מימוש ומיצוי תהליכי אבחון!!!
בהצלחה רבה!
אתי יקרה,
מצאתי באתר שלך מענה לשאלה שתמיד הדהדה בראשי; מהו אבחון???
תודה לך על הסבר בהיר, וקולח!
בהצלחה רבה,
וכבר מחכה לפוסט הבא שלך…
רות יקרה,
תודה על המשוב. בס"ד יתפרסם מאמר נוסף על אבחון דידקטי ובינתיים מקווה שתיהני מהחומרים המגוונים.
בברכה, אתי.
ערב טוב,
אני גננת ותיקה במקצועי.
לעיתים קרובות אני נתקלת בקשיים אצל בנות בגילאי שש- טרום כיתה א'.
אך תמיד מתחבטת בשאלה-
כיצד לאמר להורים שביתם אינה מתאימה לבית ספר?
אשמח שתייעצי לי בנושא זה.
בברכה,
ח' גננת באירופה.
ח יקרה מאירופה הרחוקה…
כגננת וותיקה ומנוסה את בוודאי חשה את רגישותם של ההורים לגבי ביתם. ההתרגשות, הציפיה, הרצון בנורמליזציה ולעומת זאת האכזבה….זהו נושא עדין ורגיש המצדיק התייחסות נרחבת ומקיפה. בל"נ אבקש מהצוות המקצועי להתייחס ברצינות הראויה לנושא.
בברכת הצלחה
אתי.
זה עתה אנו נערכים לקראת עלייתה של בתנו לכתה א
ההתלבטויות, הלחצים,
הרשמים,
הדרישות,
אכן מעמיסים ואף מבלבלים.
אם כן – למי פונים?
א.רוזנצוייג – מכונים כיוון מחדש
אני מודה לך על עזרה ותושי'ה ובעיקר על
העמדת הדברים בפרופורציות הנכונות.
הזמנתי שני מפגשים, לא רוצה שיסתיימו…..
תודה, צילי יקרה, תודה!
רציתי לברר לגבי איבחון פסיכודידקטי לבת 10
נוירולוג שלח אותנו לכזה אבחון כי טען שלמרות שעפ"י מבחן מוקסו יש לילדה קשיי קשב וריכוז
לדעתו זה נובע מבעיה רגשית
האיבחון עולה יקר בפרטי
והעיריה לא מוכנה להשתתף (למרות שיש לה כזה פרויקט של השתתפות באבחונים) כי טוענת שלא ראתה שהילדה זקוקה לזה (ממוצע המבחנים שלה עומד על 80 וזה לא כ"כ נורא בעיניה.
הפסיכולוגית של בית הספר ג"כ חושבת שאנחנו סתם הסטרים והיא טוענת שדיברה עם המורה והילדה בסה"כ בסדר
אני חושבת שאם אפשר לעזור למה לתת לילדה להיות רק בסה"כ בסדר כשיכולים לשפר לה את איכות החיים? לא בוער לי ה100 אחוז שלה כמו שאני חושבת שקשה לה עם זה ואם זה אכן בעיה רגשית או נוירולוגית או לא יודעת מה למה לא לעזור לה עכשיו?
אני מתלבטת עד כמה הוא נחוץ האם באמת אי אפשר לאבחן לחוד בעיה רגשית ולחוד בעיה דידקטית איך מאבחנים ומי זה נראה לי בינתיים סתם סחבת שכל אחד זורק אותנו כמו פינגפונג מאחד לשני בלי לאמר לנו תכל'ס מה עלינו לעשות ולמי לפנות
ללי יקרה
את אימא אכפתית ומסורה ורוצה שביתך תמצה את המיטב. נכון, הביריוקרטיה מעייפת ומתישה. ומשלוש זמן -כסף -מאמץ צריך בחירה וסדרי עדיפויות. אשמח לשוחח איתך טלפונית ולנסות לכוון אותך לכתובת המתאימה
את מוזמנת!
המון נחת
אתי.